Informatie over de route van Dorst

Plaats
Dorst (Noord-brabant)
Lengte van de route
9.35 kilometer.

Bereikbaarheid
De route is het beste te bereiken vanuit Oosterhout. Neem de Afslag Oosterhout Rijen van de A27 richting AC/MacDonalds. Volg de weg tot de T-splitsing. Hier naar links richting Dorst via de Burgermeester Materlaan. Deze gaat over de A27 en verandert dan in Hoevestraat.

Parkeren
Je kunt parkeren op een grote parkeerplaats naast het Pannenkoekenhuis "De Hannebroeck".
Hoevestraat 12
4903 RR Oosterhout

Aan het eind van de parkeerplaats leiden MTB bordjes je naar het begint van de MTB route bij de bankjes.
De route terug naar de auto is aangegeven met MTB borden voorzien van een "P".

Startlocatie
De route start bij een asfaltweg waar twee bankjes staan. Vanaf de asfaltweg duik je letterlijk via een kleine afdeling het bos is. Bij de bankjes eindigt de route ook weer.

Markering
De route wordt met de klok mee gereden en is aangegeven door de bekende MTB bordjes. Zwarte bordjes geven de normale route aan. Roden bordjes geven afkortingen aan.

Opmerking
Draag een helm en houd rekening met trager en sneller verkeer. Attendeer elkaar optijd als je in gaat halen en wacht het juiste moment af. Even "rechts" of "links langs" roepen is een kleine moeite.

Over de route
Vanaf de parkeerplaats rijd je over een speciaal aangelegde aanrijdroute naar het begin van het parcours. Deze start bij twee bankjes waarbij je een goed onderhouden singletrack opduikt en daar zeker de komende 19 min en 33 sec. niet meer vanaf komt. De meeste bochten zijn voorzien van een hogere kom zodat je op flinke snelheid de bocht kunt nemen. Je remblokken slijten dus vrijwel niet. De route steekt een aantal verharde paden over. Dit wordt aangekondigd met boomstammen.

Op het eerste gedeelte van de route kun je even warm worden of juist lekker doorknallen. Na ongeveer 900 meter volgt er een scherpe bocht naar links waarbij je op het nieuwe stuk uitkomt. Hier volgen, op een bochtig stuk, korte maar redelijk steile klimmetjes elkaar vlot af. Het is soms even doorploeteren om na een bocht een klim lekker op te kunnen rijden. Na 700 meter kom je met een bocht naar links weer op het oude parcours uit waar je twee langere heuveltjes op moet. Even flink vaart maken maakt het leven hier een stuk makkelijker! Het volgende pad is recht met in het midden een springschansje voor de liefhebbers. Vervolgens word na het pad langs een weiland een lekker lopend stuk opgedraaid. Hier wisselen de rechte en bochtige stukken elkaar af. De bochten kunnen stuk voor stuk zonder de vingers aan de rem genomen worden. Ze zijn lekker schuin zodat je er op hoge snelheid doorheen kunt rijden. Vervolgens zie je een kort maar erg stijl klimmetje aankomen. Ook hier geld weer, even gas geven om er op te komen! Vervolgens rijd je door het bos langs de A27 af om dan weer een technisch stuk vol snelle en korte bochten te nemen. Na ongeveer 5 kilometer is het weer even flink vaart maken om 2 zandheuvels te beklimmen. Schrik niet van een kleine drop in een van deze twee heuvels. Goed naar achter hangen doet wonderen. Je kunt hier ook altijd nog via de rode route omheen rijden. Vervolgens is het zigzaggend tussen de bomen door nog een paar korte klimmentjes bedwingen en het begin van de route is dan weer in zicht. Heb je de smaak te pakken dan draai je gewoon nog een keer het bos in! Of je kletst wat bij met een van de andere bikers die altijd wel bij de bankjes te vinden zijn.

Kortom:
Een lekker technisch parcours met veel schuine bochten waar je met flinke vaart door heen kan. Klimmetjes zijn soms even doorzetten maar zijn allemaal prima te berijden op deze perfect bijgehouden parcours. Ook als het hard geregend heeft is de route hier heel goed te fietsen. Als het droog is hoeft je je fiets niet eens schoon te maken! Dat heeft de parcoursbouwer Rob Huijs maar goed voor elkaar gekregen.

GPS bestanden:
Wil je zelf de route rijden via GPS. Selecteer dan het bestandsformaat waarin je de mountainbikeroute van Dorst wilt downloaden (GPX, KML of CRS).